Inna praca domowa

Szczególnie polecamy

Informacje o materiale

Data dodania: 19.01.2024

Opis materiału

Współpracujący z nami eksperci oraz dyrektorzy dzielą się tutaj rozwiązaniami, które pomogą Ci tworzyć w szkole bezpieczne warunki do adaptacji i integracji dzieci z Ukrainy. Zdobędziesz tu także inspirację, by skutecznie zatroszczyć się o edukację wszystkich uczniów i uczennic w zmienionej sytuacji. 

Przedstawiamy zbiór najważniejszych aktów prawnych, które pozwolą Ci poprawnie zorganizować pracę szkoły w sytuacji napływu uchodźczyń i uchodźców.

– Informacja o kształceniu w polskim systemie oświaty osób przybywających z zagranicy, Ministerstwo Edukacji Narodowej 2022 ZOBACZ

– Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U  2022, poz. 583) ZOBACZ

– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (Dz.U. 2011 nr 61 poz. 306) ZOBACZ

– Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2022 r. poz. 573) ZOBACZ

– Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 645) ZOBACZ

– Inne podstawy prawne regulujące prawa dziecka z doświadczeniem migracji do nauki i poszanowania jego odrębności kulturowej, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach 2022 ZOBACZ

Sprawdź również, jakie rozwiązania wprowadzają organy prowadzące:

Klasy przygotowawcze i klasy masowe - rozwiązania organizacyjne, kadrowe, systemowe

W wyselekcjonowanych przez nas materiałach znajdziesz odpowiedzi na pytania o to, czy i kiedy stworzyć oddział przygotowawczy, kogo można zatrudnić do wsparcia ucznia nie mówiącego w języku polskim oraz jak organizować procesy integracyjne, adaptacyjne i edukacyjne w szkole. 

  • Urszula Majcher-Legawiec, Oddział przygotowawczy w polskiej w szkole. Oddziały przygotowawcze są rekomendowaną przez MEiN formą organizacji pracy z dziećmi ukraińskimi. Polecamy publikację wydaną przez Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja.

  • Urszula Majcher-Legawiec: To ma sens. Asystentura międzykulturowa w wielokulturowym środowisku edukacyjnym.Publikacja powstała w ramach projektu „Asystenci Międzykulturowi – ASY W SZKOLE. Akademia Asystentów Międzykulturowych” realizowanego przez Fundację Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja i współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa

  • Szkolny System Integracji. Został stworzony z myślą o społecznościach szkolnych, w których uczą się dzieci cudzoziemskie lub w których mogą się pojawić. Jego celem jest ułatwienie pracy w sytuacji, w której w szkole uczą się osoby zróżnicowane pod względem pochodzenia — w szczególności w jej początkowej fazie. Szkolny System Integracji to zestaw gotowych narzędzi oraz pomysłów do wykorzystania. System został podzielony na etapy, zgodnie z chronologią roku szkolnego. System opracowany został przez Fundację EMIC 2017

  • Pomagamy polskim szkołom znaleźć ukraińskich nauczycieli – grupa FB prowadzona przez OSKKO

  • Klasy przygotowawcze i uczniowie z Ukrainy – oddolna grupa wsparcia dyrektorów i nauczycieli wspierająca się w tworzeniu oddziałów przygotowawczych.

Edukacja - dostosowania, ramowe programy, zasoby przedmiotowe

Ważnym wyzwaniem, z jakim zmierzą się polskie szkoły będzie nauka języka polskiego przybywających z Ukrainy dzieci i nastolatków. w ostatnich latach powstało sporo pomocy dydaktycznych w tym zakresie.

Edukacja wielokulturowa zakłada współpracę wszystkich nauczycieli, nie tylko języka polskiego. Wybrane wskazówki, dot. np. nauczania matematyki mogą być pomocne w pracy na innych zajęciach. Ważny jest też aspekt kulturowy, integracyjny – prezentujemy zestawy do wykorzystania także na świetlicy czy godzinach wychowawczych. 

  • Ukraińscy uczniowie w naszej klasie  – poradniki dla nauczycieli. Na stronie Szkoły Edukacji znajdują się poradniki z zakresu: języka ojczystego, matematyki, historii, biologii z przyrodą (będzie gotowy do końca dnia), pracy wychowawczej. Znajdziecie w nich: analizę podstawy programowej danego przedmiotu w Ukrainie, przykładowe zadania dla uczniów niemówiących po polsku lub znających podstawy naszego języka, przykładowe zadania i działania integracyjne, materiały dydaktyczne, wskazówki dla zespołów przedmiotowych.
  • M. Pamuła-Behrens, M. Szymańska, Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL – matematyka, Fundacja im. Mikołaja Reja 2019. Celem niniejszej publikacji jest wsparcie nauczycieli w procesie uczenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji języka edukacji szkolnej na zajęciach matematyki.   

Wielokulturowa szkoła

W ciągu ostatnich lat w wielu konkretnych szkołach (przy wsparciu organizacji zajmujących się tematykę wielokulturowości, uchodźczą i migracyjną), także na poziomie organów prowadzących wypracowano spójne rozwiązania i dobre praktyki.

Poniższe publikacje prezentują całościowe podejście do budowania edukacji wielokulturowej w szkole. Powstały kilka lat temu, ale opisywany wtedy sposób myślenia o włączaniu dzieci, planowaniu pracy szkoły i przygotowaniu kadry jest wciąż aktualny. Znajdują się w nich praktyczne wskazówki na temat tego, w jaki sposób szkolna kadra pedagogiczna może współpracować ze sobą na rzecz wsparcia ucznia/uczennicy z doświadczeniem migracyjnym i budowania integracji w wielokulturowej społeczności szkolnej.

Wsparcie dla nauczyciela

Podobne materiały

Film lub webinarium

„Szkoła demokracji” oczami uczniów i nauczycieli

Nagranie przedstawia wypowiedzi uczniów i nauczycieli, którzy dzielą się z nami swoimi refleksjami po udziale w programie
Zobacz
Materiał graficzny

Planer globalny 2025/26

Materiał do powieszenia w klasie/szkole prezentujący istotne święta międzynarodowe związane z aktualnymi wyzwaniami globalnymi.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium: „Kogo mam w klasie? O relacjach, które...

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgrani jak w kompoście

Uczniowie i uczennice uczą się doceniania nawzajem swojej różnorodności i wielości talentów inspirując się ze środowiskiem przyrodniczym.
Zobacz
Publikacja

Edukacja obywatelska. Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu

Sprawdź komentarz metodyczny do podstawy programowej edukacji obywatelskiej – wejdź i zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla
Zobacz
Film lub webinarium

Za dużo, za głośno, za szybko.

Zbyt głośno, zbyt dużo bodźców, zbyt szybko – to codzienność, która może skutecznie zaburzyć proces przyswajania wiedzy
Zobacz
Artykuł

Akademia szkolnego wolontariatu: wybierz temat dla siebie!

Opiekujesz się kołem wolontariatu w swojej szkole? Sprawdź, jak możesz rozwijać swoich uczniów i zamów nagrania ze
Zobacz
Publikacja

„28 sposobów na lekcję”

28 najczęściej stosowanych i uniwersalnych sposobów, które ułatwiają planowanie i prowadzenie zajęć.
Zobacz
Publikacja

Aktywność obywatelska młodych kobiet na rzecz globalnych wyzwań,...

Zapoznaj się z raportem dotyczącym aktywności obywatelskiej młodych kobiet
Zobacz
Film lub webinarium

Słuchamy, nie oceniamy: filmy i scenariusze do pracy...

Prezentacja materiałów filmowych oraz scenariuszy do edukacji emocjonalnej dla klas 7-8SP i szkół ponadpodstawowych.
Zobacz
Film lub webinarium

Nie dźwigaj wszystkiego sama – o wadze odporności

W trakcie webinaru rozmawialiśmy o strategiach, które pomagają na co dzień radzić sobie z wyzwaniami związanymi z
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z wizją celu

Dyrektorki podzieliły się doświadczeniami trudnych rozmów i swoich sposobów, jak w nich osiągnąć założone cele. Przeanalizowaliśmy je
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY