c_id10

Jak dzielić się doświadczeniem w radzie – scenariusz spotkania

Informacje o materiale

Autor/-ka: Sylwia Żmijewska-Kwiręg

Data dodania: 04.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

1. Spróbujcie wypisać najczęściej stosowane w waszej szkole formy wymiany doświadczeń oraz ich cele.

2. W parach (dwukrotnie) porozmawiajcie, szukając odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy dzieliłam się swoim doświadczeniem zawodowym z innymi nauczycielami? Jeśli tak, w jaki sposób, z którymi?
  • Czy inni nauczyciele dzielili się swoim doświadczeniem zawodowym ze mną? Jeśli tak, to jak z tego skorzystałem/am?  

Omówcie wyniki tych rozmów na forum. Warto w tym miejscu podkreślić rolę, jaką powinna odgrywać szeroko pojęta wymiana doświadczeń w szkole, która podlega przekształceniom/zmianom. Nową, budującą się radę pedagogiczną można uznać za rodzaj zespołu samokształceniowego, w którym dzielenie się doświadczeniem będzie najważniejszą aktywnością obok uczenia się we współpracy.

3. Radę dzielimy na 2 zespoły, każdemu przydzielając inne zadania:

  • Zadaniem pierwszego z nich jest przeprowadzenie burzy mózgów na temat: Jakie warunki muszą być spełnione, aby dzielenie się doświadczeniem zawodowym z innymi posuwało naprzód proces naszego rozwoju zawodowego?
  • Zadaniem drugiej z nich jest przeprowadzenie burzy mózgów na temat: Jakie warunki muszą być spełnione, aby uczestniczenie w sytuacji, gdy inny nauczyciel/nauczycielka dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym rzeczywiście posuwało naprzód proces naszego rozwoju zawodowego?

Po zakończeniu sesji obie grupy prezentują zapisane na plakatach efekty swojej pracy.  W podsumowaniu można posiłkować się poniższymi pytaniami: 

  • Czy „otworzenie drzwi swojej klasy”, by koledzy/koleżanki mogli zobaczyć, co i jak robimy ze swoimi uczniami, jest oczywistą opcją dla nauczycieli?
  • Jakie korzyści mogą się pojawić w sytuacji, w której nauczyciele wspólnie planowaliby elementy swojej pracy i prezentowali sobie nawzajem swoje doświadczenia?
  • Czy posiadamy w szkole jakiś system obserwowania, reflektowania i dyskutowania dobrych praktyk nauczycielskich? A może warto taki system stworzyć lub ulepszyć?  
  • Czy ma sens dzielenie się doświadczeniem zawodowym z innymi uczestnikami życia szkolnego, np. z rodzicami uczniów?

Można zapoznać się też z innymi, mniej znanymi metodami dzielenia się doświadczeniem i uczenia we współpracy, a następnie zastanowić się: Które z nich spełniają warunki sprecyzowane w trakcie burzy mózgów? Które są możliwe do zaaplikowania w naszych warunkach?

Dyskusję warto zamknąć wyborem konkretnych metod dzielenia się doświadczeniem i zaplanowaniem ich regularnego stosowania w najbliższym roku szkolnym. Spisujemy je na plakacie, współtworząc projekt uporządkowanego procesu dzielenia się doświadczeniami w naszej placówce.

Materiał powstał w 2018 roku przy współpracy Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacji Szkoła z klasą. Pochodzi z publikacji “Szkoła na nowo. Uczymy się współpracy i we współpracy” Fundacji Szkoła z klasą. Współautorką publikacji jest Sylwia Żmijewska-Kwiręg. Cała publikacja dostępna jest na: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/szkola-nowo-uczymy-sie-wspolpracy-we-wspolpracy/ 

Podobne materiały

Publikacja

Edukacja obywatelska. Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu

Sprawdź komentarz metodyczny do podstawy programowej edukacji obywatelskiej – wejdź i zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla
Zobacz
Film lub webinarium

Za dużo, za głośno, za szybko.

Zbyt głośno, zbyt dużo bodźców, zbyt szybko – to codzienność, która może skutecznie zaburzyć proces przyswajania wiedzy
Zobacz
Artykuł

Akademia szkolnego wolontariatu: wybierz temat dla siebie!

Opiekujesz się kołem wolontariatu w swojej szkole? Sprawdź, jak możesz rozwijać swoich uczniów i zamów nagrania ze
Zobacz
Publikacja

„28 sposobów na lekcję”

28 najczęściej stosowanych i uniwersalnych sposobów, które ułatwiają planowanie i prowadzenie zajęć.
Zobacz
Publikacja

Aktywność obywatelska młodych kobiet na rzecz globalnych wyzwań,...

Zapoznaj się z raportem dotyczącym aktywności obywatelskiej młodych kobiet
Zobacz
Film lub webinarium

Słuchamy, nie oceniamy: filmy i scenariusze do pracy...

Prezentacja materiałów filmowych oraz scenariuszy do edukacji emocjonalnej dla klas 7-8SP i szkół ponadpodstawowych.
Zobacz
Film lub webinarium

Nie dźwigaj wszystkiego sama – o wadze odporności

W trakcie webinaru rozmawialiśmy o strategiach, które pomagają na co dzień radzić sobie z wyzwaniami związanymi z
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z wizją celu

Dyrektorki podzieliły się doświadczeniami trudnych rozmów i swoich sposobów, jak w nich osiągnąć założone cele. Przeanalizowaliśmy je
Zobacz
Film lub webinarium

Życie dżinsów. O etycznej i nieetycznej modzie

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Zrób to! Jakie działania podejmować, by świat był...

Podzielimy się inspiracjami z obszaru edukacji globalnej i ekologicznej, które wdrożyli w życie młodzi ludzie w całej
Zobacz
Film lub webinarium

Pokaż to! Jak opowiadać o klimacie za pomocą...

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Jak działa mózg nastolatka? Co robić, gdy młodzi zamykają się na rozmowę?
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY