c_id10

Korzyści dla rady pedagogicznej ze stosowania OK

Informacje o materiale

Autor/-ka: Janina Stojak

Data dodania: 08.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Ocenianie kształtujące niesie korzyści dla wszystkich członków społeczności szkolnej. Jego beneficjentami są przede wszystkim uczennice i uczniowie, ale duże korzyści dzięki niemu mają też nauczycielki i nauczyciele.

Najważniejsze korzyści ze stosowania oceniania kształtującego to:

1. Budowanie zespołu nauczycielek i nauczycieli

Dzięki stawianiu wspólnych celów (w grupie nauczycieli, ale także wspólne z uczniami i z rodzicami) oraz systematycznej wymianie doświadczeń i praktyk ocenianie kształtujące wprowadzane systemowo wzmacnia współpracę w zespole nauczycielskim. Prowadzi do sytuacji, w której wysiłki nauczycielek i nauczycieli są spójne i osiągają efekt synergii.

2. Priorytetyzacja działań nauczycielek i nauczycieli

Właściwy proces wyznaczania celów pozwala osiągnąć jasność w działaniach, skupienie na rzeczach ważnych i staje się motywacją do działań. Uwaga w zespole nauczycielskim skupiona na najistotniejszych długoterminowych celach sprzyja efektywnemu zarządzaniu czasem.

3. Spójność działań nauczycielek i nauczycieli

Nauczyciele i nauczycielki mają wspólny mianownik w swojej pracy, czyli sposoby motywowania uczennic i uczniów. Ocenianie kształtujące modyfikuje system kar i nagród odchodząc od metody „kija i marchewki”.

Motywację do uczenia się dają:

4. Ocenianie kształtujące porządkuje sposób planowania i prowadzenia lekcji

Dzięki ocenianiu kształtującemu nauczycielki i nauczyciele mają dużą świadomość, jak przebiega proces uczenia się i projektują swoje działania z uczennicami i uczniami zgodnie z zasadami tego procesu. Każdy element, każde działanie ma swoją przyczynę i cel.

5. Zmiana sposobu komunikacji w gronie pedagogicznym

Ocenianie kształtujące sprzyja otwartości nauczycielek i nauczycieli w mówieniu o sukcesach, ale i o trudnościach. Zespół może wówczas wspierać się w pracy nad trudnościami. Nabiera także umiejętności w celebrowaniu sukcesów, co buduje satysfakcję z pracy niezbędną do przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.

6. Satysfakcja, która pozwala przetrwać „gorsze dni” i uczynienie pracy uczących sensowniejszą, bardziej świadomą i przyjemniejszą

Pomyślna realizacja oceniania kształtującego wyzwala poczucie sukcesu wśród nauczycieli, uczniów, rodziców. Wykonanie zaplanowanych zadań rodzi satysfakcję, co staje się motywacją do podejmowania kolejnych przedsięwzięć i nowych wyzwań.

Podsumowując:

Ocenianie kształtujące pojmowane jako kultura pracy szkoły, czyli sposób budowania relacji i kształtowania działań, spełnia wszystkie warunki koncepcji pracy szkoły. Koncepcja pracy szkoły jest całościowym planem działania społeczności szkolnej, określającym jej kierunki pracy i rozwoju. Skupia wszystkich aktorów szkolnej sceny wokół wspólnych celów Pełni rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej wspólny kierunek działania i przyczyniając się do budowania zespołu nauczycielskiego. 

Ocenianie kształtujące ułatwia koncentrację na tym, co najważniejsze i pozwala całościowo spojrzeć na szkołę: na jej wewnętrzne problemy oraz zewnętrzne wyzwania.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY