Trzecia strategia OK

Informacje o materiale

Data dodania: 12.01.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy, Wychowawcy

Artykuł

Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają im widoczny postęp.

Uczenie się jest procesem rozwojowym, którego  można doświadczać przez całe życie. Dlatego warto być dobrze zorientowanym co już umiemy, a czego potrzebujemy i chcemy się nauczyć, aby osiągnąć swoje cele. Tak samo jest w szkole. 

Edukacyjna informacja zwrotna

Szkolne postępy uczniów oceniane są głównie za pomocą stopni, które pokazują na skali stan wiedzy w porównaniu z wymaganiami. Nie dają jednak żadnej informacji o potrzebach edukacyjnych ucznia ani wskazówek rozwojowych, np.  nie zawierają wyjaśnień dotyczących rodzaju i istoty popełnianych błędów, instrukcji dotyczących ich korekty, rekomendacji jak dalej się uczyć. Inaczej jest w przypadku edukacyjnej informacji zwrotnej, której struktura zapewnia wszystkie te elementy:

Użyteczna informacja zwrotna

Informacja zwrotna powinna być ukierunkowana na naukę i jej efekty. Dostarczenie uczniowi wiedzy o procesie myślenia i czynności, jakich wymagało zadanie oraz o sposobach wzmocnienia nauki jest tak samo ważne jak zakomunikowanie, co w zadaniu wykonane jest poprawnie i jak zniwelować luki w wiedzy.

Przykładem komunikatu odnoszącego się do efektów może być: Namalowana przez Ciebie jabłoń ma kształt i kolory jak żywa.

Komunikatem odnoszącym się do procesu pracy nad zadaniem jest np.: Widzę, że uzyskałaś różne odcienie zieleni liści mieszając farbę niebieską z żółtą w różnych proporcjach. Wielokolorowe owoce można namalować łącząc farbę żółtą z czerwoną.

Użyteczna dla ucznia informacja zwrotna musi być poprzedzona trzema warunkami: uczeń musi informacji zwrotnej potrzebować, umieć ją przyjąć oraz mieć czas, chęć i być w stanie ją wykorzystać.

Ćwiczenia przemieszane

Dzięki wykorzystaniu strategii udzielania uczniom takich informacji, które umożliwiają im widoczny postęp można rozwijać kulturę uczenia się w klasie. Dzieje się tak za sprawą koleżeńskiej informacji zwrotnej, która jest rozwijająca i dla osoby, która udziela informacji, i dla tej, która jest jej odbiorcą. Wynika to z faktu, że przekazywanie informacji zwrotnej wymaga wnikliwej analizy pracy koleżanki lub kolegi i przełożenia wiedzy na temat ich pracy na konkretny i przyjazny komunikat.

Znaczący wpływ na uczenie się ma także samoocena uczniowska. Uczniowie mogą być autorami informacji zwrotnej do własnych prac, co jest bardzo wartościową autorefleksją. Mogą także przekazywać informację zwrotną nauczycielom o tym, co w czasie lekcji pomagało im w uczeniu się a co sprawiało trudność lub było przeszkodą.

Zapewnienie uczniom informacji zwrotnych silnie wpływa na proces uczenia się i jego efekty (Hattie 2012). Podobnie jest z zapewnieniem oceny kształtującej nauczania potrzebnej nauczycielom do modyfikacji sposobów pracy z uczniami.

 

Źródło: Hattie John, Visible Learning for Teachers. Maximizing Impact on Learning, 2012, Routledge, edycja polska 2015, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak wzmocnić relacje na zakończenie roku szkolnego

Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć bezpieczną atmosferę w szkole?

Zobacz
Publikacja

Świętuj, żeby zrozumieć

Zobacz
Film lub webinarium

„Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole”

Zobacz
Publikacja

Uwikłani w wielkie narracje. Jak krytycznie myśleć o...

Publikacja powstała z myślą o uczniach i uczennicach
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?

Zobacz
Film lub webinarium

Inspiracje do działań społecznych w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

Może zamiast winić technologię, warto spróbować zrozumieć młode pokolenie, które przecież nie zna świata bez internetu.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY