Co może zrobić dyrektor?

Informacje o materiale

Autor/-ka: Danuta Sterna

Data dodania: 09.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Co dyrektor może zrobić dla doskonalenia pracy nauczycieli i dla ich satysfakcji z wykonywania zawodu?

Kultura pracy szkoły w dużym stopniu zależy od jej dyrektora. Czasami tak jest, że nowy dyrektor zastaje sytuację, którą trudno mu zmienić. Jednak tak samo jak uczniowie, którzy szybko przyzwyczajają się do norm i reguł, tak i nauczyciele przyjmują propozycje dyrektora. Przedstawię kilka propozycji, co warto zrobić.

Organizacja współpracy nauczycieli w zespołach zadaniowych.

Czas nauczycieli w szkole jest zorganizowany wokół prowadzenia lekcji. Nie ma za dużo czasu na uczenie się wzajemnie od siebie, na dyskusje o warsztacie pracy. Dużo jednak zależy od inicjatywy dyrektora szkoły. W każdej szkole działają zespoły zadaniowe i przedmiotowe. Jednak nie w każdej są one użyteczne dla nauczycieli. Nie wystarczy tylko powołać zespoły, trzeba jeszcze:

Otworzyć drzwi klas

Dyrektor może wprowadzać zasadę otwartych drzwi klas, czyli zaproponować wzajemne wizyty nauczycieli na lekcjach i ich omawianie. Na początku może się to spotkać z oporem nauczycieli, dlatego dyrektor sam może otworzyć drzwi swojej klasy. Zaprosić do siebie na obserwację lekcji innych nauczycieli i zachęcić do przekazywania mu uwag. Jeśli nauczyciele zauważą, że ich uwagi służą warsztatowi pracy dyrektora, to sami włączą się w obserwacje. Ważne jest, aby obserwacja nie była oceniająca, ale doskonaląca.

Pytać nauczycieli

Pytać nauczycieli o ich oczekiwania i planowanie rozwoju oraz zasięgać ich opinii w jak największej liczbie spraw. Dyrektor nie musi stosować się do zdania nauczycieli, może tylko zasięgać ich opinii i brać je pod uwagę. 

Można zacząć od zadania pytania dotyczące ich samych. Na przykład można zadać dwa pytania i poprosić każdego nauczyciela o odpowiedź:

  1. Z jakich spraw w twojej pracy z uczniami jesteś  w tym roku dumny?
  2. Jakie trzy rzeczy myślisz, że powinieneś zmienić lub nad nimi pracować?

Można proponować i uzyskiwać opinię nauczycieli na temat form i tematów doskonalenia zawodowego. Dobrze jest proponować nauczycielom różne formy rozwoju. Można np. wywiesić na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielski pytanie: Kto się przyłączy do inicjatywy….? A następnie, gdy znajdzie się grupa chętnych, warto jej zaproponować wybór: miejsca i czasu spotkania, zakresu inicjatywy, osób wspólnie pracujących itd., następnie interesować się pracą grupy. 

Spotkania pozaszkolne

Nauczyciele mają dużo pracy i często nie mają czasu na spotykanie się po lekcjach. Dlatego można im w tym pomóc, organizując od czasu do czasu spotkania tematyczne dla chętnych osób. Takie spotkanie może być połączone z małym poczęstunkiem, powinno przebiegać w przyjaznej atmosferze i nie może być długie. Tematy spotkań mogą tworzyć sami nauczyciele, wtedy dyskusja na dany temat może być pomocna w pracy, np. tematem może być: Jak organizować pracę uczniów w małych grupach?.  

Można pokusić się o spotkania towarzyskie integrujące zespół, np. wspólne wyjście na kręgle, czy do kawiarni. Warto na takich spotkaniach doceniać się wzajemnie. Np. można poprosić, aby każdy powiedział coś dobrego o innym nauczycielu, można nawet napisać to na kartkach, wtedy zazwyczaj nauczyciele zabierają karteczki pisane do nich i przechowują długo. 

Bardzo dobrze integrują zespół nauczycielski wyjazdowe rady pedagogiczne. Można  w tym czasie bez pośpiechu omówić wszystkie sprawy i jednocześnie poznać się lepiej. Warto podczas nich zrobić szkolenie lub warsztat z tematu, który wybiorą nauczyciele. 

Inspirowane artykułem Tracey Smith  dyrektora Brookwood Elementary School w Forsyth County, Georgia. 

https://www.smartbrief.com/original/2019/09/3-ways-promote-teacher-retention?utm_source=brief&utm_medium=FeaturedContent&utm_campaign=EducationOriginals

Podobne materiały

Film lub webinarium

Podręcznik – od nudy do super narzędzia

Jak pracować z podręcznikiem w ciekawy i przystępny sposób. Poznaj proste metody.
Zobacz
Artykuł

Organizacja procesu dydaktycznego w oddziale przygotowawczym

Przed utworzeniem oddziału przygotowawczego (OP) należy przeprowadzić diagnozę potrzeb uczniów i analizę zasobów/kompetencji kadry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak dobrze komunikować się ze sobą i innymi

Scenariusz zajęć na godzinie wychowawczej skupia się na tym, jak komunikować się z sobą i innymi z
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak wypełnię mój słoik? Rozmawiamy o dbaniu o...

Zajęcia dla nastolatek i nastolatków, które mają na celu zwrócenie uwagi na konieczność zadbania o swoje potrzeby.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Debata oksfordzka: człowiek wobec zmian klimatycznych i ekologicznych

Podczas zajęć uczniowie i uczennice uczą się podchodzić krytycznie do narracji na temat relacji człowieka z przyrodą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Mit jako pozytywna narracja na przykładzie relacji człowieka...

W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z greckim mitem o stworzeniu świata, a następnie napiszą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbam o siebie w zgodzie z zegarem biologicznym

Ćwiczenie na temat zegara biologicznego, który dostosowuje procesy fizjologiczne organizmu do poszczególnych faz dnia i nocy.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak korzystać z mocy AI? Inspiracje i trendy...

Poznaj nieznane moce AI! Odkryj nowe, inspirujące sposoby na wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia cyfrowych opowieści, interaktywnych
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Formy ochrony przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą formom ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY