c_id10

Doskonaląca analiza nauczania, czyli po co nagrywać lekcję?

Informacje o materiale

Autor/-ka: Katarzyna Olejnik, Jacek Strzemieczny, Małgorzata Ostrowska

Data dodania: 18.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Doskonaląca Analiza Nauczania z wykorzystaniem nagrań video jest praktyką doskonalenia nauczania wypracowaną, stosowaną i upowszechnianą przez program Szkoła Ucząca Się. Jest działaniem prowadzonym przez współpracujących z sobą nauczycieli, nakierowanym na profesjonalizację nauczania i pracy szkoły. Dzięki koleżeńskiej współpracy DAN ma prowadzić do poprawy lub poszerzenia repertuaru dydaktycznego nauczyciela nagrywającego swoje lekcje.

Nauczanie w soczewce

Analiza działań nauczyciela nagranych na video i związanych z nimi zachowań uczniów stwarza możliwość głębokiego wglądu w proces nauczania i uczenia się. Praktyka ta jest szczególnie efektywna, ponieważ nagranie video można łatwo poddać rygorystycznej obserwacji i analizie. Odtwarzany fragment lekcji można bowiem wielokrotnie zatrzymywać, co umożliwia skoncentrowanie się na zapisywaniu (kodowaniu) obserwowanych działań nauczyciela oraz towarzyszących mu zachowań i reakcji uczniów. W ten sposób praktyka DAN tworzy „soczewkę”, która może być kierowana na różne elementy lekcji prowadzonej przez nauczyciela. Mogą to być na przykład: sposób realizowania przez nauczyciela zadania edukacyjnego (centralnego dla lekcji) i wykonywanie tego zadania przez uczniów, sposób monitorowania osiągania celów i podsumowania lekcji lub sposób organizacji pracy zespołowej. Wszystko zależy od tego, nad jakim elementem lekcji nauczyciel postanowi pracować. Powodem stosowania DAN może być zarówno chęć poprawy skuteczności uczenia się uczniów w obszarze, w którym nauczyciel zauważa trudności, a sam nie wie, jak zmienić nauczanie, aby im zaradzić (sytuacja problemowa), jak i chęć generalnej poprawy swojego nauczania (działania rutynowe). Odmienność potrzeb nauczyciela będzie determinować dobór różnych fragmentów lekcji do nagrania.

Działanie partnerskie

Praktyka DAN została zaplanowana jako partnerska współpraca pomiędzy nauczycielem chcącym poprawić swoje umiejętności nauczania a innym nauczycielem działającym jako pomagający mu asystent – obserwator nagranego fragmentu lekcji. W roli asystentów może wystąpić dwóch lub więcej nauczycieli. Doskonaląca analiza nauczania nie jest przeznaczona do ewaluacji pracy nauczyciela lub innych działań w ramach nadzoru pedagogicznego. Materiał powstał w ramach programu „Szkoła ucząca się”.

Pobierz materiał

Doskonaląca analiza nauczania, czyli po co nagrywać lekcję?

format: pdf

wielkość: 2,73 MB

Pobierz

Podobne materiały

Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak zaplanować projekt dotyczący różnorodności?

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”

Ćwiczenie można przeprowadzić na zakończenie omawiania fragmentów „Księgi Koheleta” (Biblia – Stary Testament) lub na godzinie wychowawczej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz „Dobrobyt a dobre życie – dyskusja o...

Zajęcia mają na celu pochylenie się nad pojęciami dobrobytu i dobrego życia jako koncepcji społecznych
Zobacz
Artykuł

Gra „Klimatyczne Wyzwania” – artykuł

W naszej europejskiej inicjatywie edukacyjnej związanej z grą „Klimatyczne Wyzwania” wzięło udział już ponad tysiąc nauczycieli
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY