Doskonaląca analiza nauczania, czyli po co nagrywać lekcję?

Informacje o materiale

Autor/-ka: Katarzyna Olejnik, Jacek Strzemieczny, Małgorzata Ostrowska

Data dodania: 18.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Doskonaląca Analiza Nauczania z wykorzystaniem nagrań video jest praktyką doskonalenia nauczania wypracowaną, stosowaną i upowszechnianą przez program Szkoła Ucząca Się. Jest działaniem prowadzonym przez współpracujących z sobą nauczycieli, nakierowanym na profesjonalizację nauczania i pracy szkoły. Dzięki koleżeńskiej współpracy DAN ma prowadzić do poprawy lub poszerzenia repertuaru dydaktycznego nauczyciela nagrywającego swoje lekcje.

Nauczanie w soczewce

Analiza działań nauczyciela nagranych na video i związanych z nimi zachowań uczniów stwarza możliwość głębokiego wglądu w proces nauczania i uczenia się. Praktyka ta jest szczególnie efektywna, ponieważ nagranie video można łatwo poddać rygorystycznej obserwacji i analizie. Odtwarzany fragment lekcji można bowiem wielokrotnie zatrzymywać, co umożliwia skoncentrowanie się na zapisywaniu (kodowaniu) obserwowanych działań nauczyciela oraz towarzyszących mu zachowań i reakcji uczniów. W ten sposób praktyka DAN tworzy „soczewkę”, która może być kierowana na różne elementy lekcji prowadzonej przez nauczyciela. Mogą to być na przykład: sposób realizowania przez nauczyciela zadania edukacyjnego (centralnego dla lekcji) i wykonywanie tego zadania przez uczniów, sposób monitorowania osiągania celów i podsumowania lekcji lub sposób organizacji pracy zespołowej. Wszystko zależy od tego, nad jakim elementem lekcji nauczyciel postanowi pracować. Powodem stosowania DAN może być zarówno chęć poprawy skuteczności uczenia się uczniów w obszarze, w którym nauczyciel zauważa trudności, a sam nie wie, jak zmienić nauczanie, aby im zaradzić (sytuacja problemowa), jak i chęć generalnej poprawy swojego nauczania (działania rutynowe). Odmienność potrzeb nauczyciela będzie determinować dobór różnych fragmentów lekcji do nagrania.

Działanie partnerskie

Praktyka DAN została zaplanowana jako partnerska współpraca pomiędzy nauczycielem chcącym poprawić swoje umiejętności nauczania a innym nauczycielem działającym jako pomagający mu asystent – obserwator nagranego fragmentu lekcji. W roli asystentów może wystąpić dwóch lub więcej nauczycieli. Doskonaląca analiza nauczania nie jest przeznaczona do ewaluacji pracy nauczyciela lub innych działań w ramach nadzoru pedagogicznego. Materiał powstał w ramach programu „Szkoła ucząca się”.

Pobierz materiał

Doskonaląca analiza nauczania, czyli po co nagrywać lekcję?

format: pdf

wielkość: 2,73 MB

Pobierz

Podobne materiały

Materiał graficzny

Czy nasze działanie ma sens? Segregacja odpadów a...

Zobacz
Materiał graficzny

Czy nasze działanie ma sens? Smog a zmiana...

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Detektyw Bruno” – materiały edukacyjne do filmu

Materiały edukacyjne do zrealizowania filmie "Detektyw Bruno" z zakresu edukacji varsavianistycznej i kulturowej.
Zobacz
Artykuł

Zestaw tekstów merytorycznych o migracjach

Proponowane teksty merytoryczne w zakresie migracji i ich globalnych współzależności mogą stanowić wsparcie dla nauczyciela i nauczycielki
Zobacz
Artykuł

Komiks na lekcji – dobre praktyki

Czy zdarzyło się wam usłyszeć od ucznia lub uczennicy, że nie czyta książek? Na pewno! Jeśli jednak
Zobacz
Gra Edukacyjna

Jak radzić sobie z błędem? – obłędna przesyłka

Celem gry jest rozwój umiejętności komunikowania o pomysłce i refleksja nad rolą błędu w procesie uczenia.
Zobacz
Film lub webinarium

Decyzje dyrektora dot. uczniów z Ukrainy. Czym sie...

Podczas webinarium skierowanego do dyrektorek i dyrektorów szkół przyjrzeliśmy się temu, jak dyrektorzy szkół współpracują z organem
Zobacz
Artykuł

Scenariusze zajęć o zmianie klimatu

Zapraszamy do zapoznania się i korzystania z naszych scenariuszy zajęć poruszających tematy związane ze zmianą klimatu!
Zobacz
Publikacja

Playbook: Wzywamy marki, instytucje i korporacje #Dotablicy

W ramach naszej kampanii społecznej wzywamy marki, instytucje i korporacje #DoTablicy! Dołączcie do nas i zadawajcie firmom
Zobacz
Film lub webinarium

Skuteczna praca szkoły, gdy w klasach są uczniowie...

Webinarium dla dyrektorek i dyrektorów szkół o tym, jak tworzyć całościowe podejście do pracy z uczniami z
Zobacz
Publikacja

Aspekty prawne i dobre praktyki przyjmowania do szkół...

Stworzyliśmy ten niezbędnik, wsłuchując się w trudności i wątpliwości, które mają współpracujący z nami dyrektorzy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Świadomie działamy na rzecz klimatu

W trakcie lekcji uczniowie i uczennice dowiedzą się, w jaki sposób ich koledzy i koleżanki działają na rzecz
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY