c_id10

Jak tworzyć szkołę przyjazną dla wszystkich

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 24.10.2024

Grupa docelowa: Dyrektorzy

Opis materiału

Polskie szkoły stały się wielokulturowe. Wskazują na to badania i raporty, a także codzienna praktyka dyrektorów i dyrektorek, nauczycieli i nauczycielek. 

Podczas webinarium z cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora rozmawialiśmy o zmieniającej się szkole wraz z jej lokalnym środowiskiem. O lęku przed zmianą i o tym, jak przekuć go w szansę na rozwój. Rozważaliśmy też szanse i zagrożenia związane z pojawianiem się dzieci i ich rodzin pochodzących z krajów o innej kulturze.

Rozmawialiśmy o tym:

  • jak organizować pracę szkoły, by była zgodna z nowymi przepisami regulującymi pobyt dzieci ukraińskich w polskich szkołach
  • w jaki sposób szkoły mogą odpowiedzieć na potrzeby związane z wielokulturowością uczniów i uczennic
  • jak działać na rzecz przyjęcia dzieci i ich rodzin z doświadczeniem migracji w szkole i innych środowiskach lokalnych

Prelegentami byli:

  • dr Izabela Czerniejewska – ekspertka z zakresu edukacji wielokulturowej, specjalistka ds. uczniów – imigrantów w ODN w Poznaniu. Wspiera szkoły w przygotowywaniu szkół do przyjęcia uczniów z doświadczeniami migracyjnymi. Zaangażowana jest też w Migrant Info Point w Poznaniu.
  • dr inż. Grzegorz Gawłowski – dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, doktor nauk inżynieryjno-technicznych. Ekspert w zakresie edukacji osób z doświadczeniem migracji podczas warsztatów projektu „Małopolska otwarta” Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
  • Aleksandra Cupok-Kokoszka – dyrektorka i nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 4 w Rudzie Śląskiej. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, jako trenerka i asystentka szkół w ramach programu Szkoła Ucząca Się. Prowadzi szkolenia dla kadry zarządzającej oraz rad pedagogicznych w zakresie strategii nauczania i uczenia się, współpracy nauczycieli i nauczycielek, ewaluacji wewnętrznej i podnoszenia jakości pracy szkół.

Webinarium poprowadził Przemysław Kluge, ekspert edukacyjny i koordynator cyklu „Odporna szkoła” dla dyrektora.
—-
Projekt wspierany przez: Norad i Norwegian Refugee Council.
Sieć dyrektorska „Odporna szkoła” organizowana jest przy współpracy programu „Szkoła ucząca się”. Program ten jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Nie dźwigaj wszystkiego sama – o wadze odporności

W trakcie webinaru rozmawialiśmy o strategiach, które pomagają na co dzień radzić sobie z wyzwaniami związanymi z
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z wizją celu

Dyrektorki podzieliły się doświadczeniami trudnych rozmów i swoich sposobów, jak w nich osiągnąć założone cele. Przeanalizowaliśmy je
Zobacz
Film lub webinarium

Życie dżinsów. O etycznej i nieetycznej modzie

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Zrób to! Jakie działania podejmować, by świat był...

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Pokaż to! Jak opowiadać o klimacie za pomocą...

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Jak działa mózg nastolatka? Co robić, gdy młodzi zamykają się na rozmowę?
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbajmy o naszą planetę: przewodnik ECOALITY dla młodzieży

Przewodnik pomaga zrozumieć związki między klimatem, równością i sprawiedliwością – i zachęca do działania.
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Czujesz potrzebę działania na rzecz zmiany dominujących narracji na temat globalnych wyzwań? Ta publikacja jest dla Ciebie!
Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY