Nowe spojrzenie na ocenianie w edukacji

Publikacja

Informacje o materiale

Data dodania: 03.03.2023

Opis materiału

Bill Lucas, autor publikacji „Nowe spojrzenie na ocenianie”  pisze, że „na całym świecie ocenianie postępów w nauce nie działa. Nie gromadzimy informacji na temat kompetencji i nawyków oraz umiejętności, których społeczeństwo coraz bardziej oczekuje. Instytucje edukacyjne zajmujące się ocenianiem postępów zanadto ufają standaryzowanym egzaminom wysokiej stawki, które sprawdzają nie to, co trzeba, i nie tak, jak trzeba. Egzaminy wysokiej stawki mają destrukcyjny wpływ na zdrowie i dobrostan uczniów i uczennic, a przy tym nie dostarczają uczelniom ani pracodawcom potrzebnych im informacji. Ocenianie nie nadąża za programami nauczania i podejściami pedagogicznymi. O ile w dziedzinie nauczania i uczenia się coraz bardziej opieramy się na dowodach naukowych, o tyle nie jesteśmy na bieżąco z wiedzą o ocenianiu postępów i trzymamy się przestarzałych, zacofanych i mało wyrafinowanych metod.

Młodzież oczekuje od nas – pracownic i pracowników oświaty – większej transparentności w ocenianiu postępów w nauce, wynikającej z lepszej znajomości badań naukowych na ten temat. W ocenianiu postępów potrzebujemy ni mniej, ni więcej, tylko zmiany paradygmatu dotyczącego strategii i narzędzi, tak by sprawniej zbierały informacje o wszechstronnym rozwoju uczniów i uczennic. Ponadto chcemy jak najszybciej zamknąć etap teoretycznej debaty i zająć się praktyką: testowaniem i wdrażaniem nowych rozwiązań w tym obszarze”.

Wieloletnie kontakty Centrum Edukacji Obywatelskiej i programu „Szkoła ucząca się” z placówkami potwierdzają tę  diagnozę, że szkoła pilnie potrzebuje zmiany paradygmatu zbierania oraz wykorzystywania informacji o uczeniu się uczniów i uczennic. Obecne systemy oceniania (nie tylko w Polsce) niewystarczająco odpowiadają na tę potrzebę.

Podejście, które jest nam szczególnie bliskie i które – naszym zdaniem – częściowo odpowiada na zarysowane wyzwanie, jest związane z ocenianiem kształtującym (o którym autor tej publikacji również wspomina). Traktujemy je jako całościową koncepcję pracy szkoły kształtującą działania dyrekcji i kadry nauczycielskiej na rzecz doskonalenia procesów uczenia się i nauczania. To podejście do oceniania koncentruje się na stwarzaniu takich sytuacji edukacyjnych, które sprzyjają głębokiemu uczeniu i budują odpowiedzialność młodych ludzi za ten proces. Jest również efektywną praktyką opartą na dialogu i szacunku, w której centrum znajduje się udzielanie informacji zwrotnej wspierającej uczniów, a nauczycielowi dostarczającej wiedzy, jak ma tego wsparcia udzielać.

Zachęcamy do lektury całej publikacji.

Opracowanie tłumaczenia, redakcja i skład graficzny polskiego wydania powstały w ramach projektu „Szkoła dla innowatora”. Polskie wydanie zostało dofinansowane ze środków programu „Szkoła ucząca się”, który jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez CEO.

Pobierz materiał

format: pdf

wielkość: 1,92 MB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Ocenianie – pytania i odpowiedzi

Ocenianie jest kluczem do tworzenia wartościowych doświadczeń uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak zarządzać konfliktem w szkole?

Zobacz
Materiał graficzny

Plakaty Edukacji Globalnej

Plakaty mają upowszechniać praktyczne wykorzystanie edukacji globalnej na zajęciach z matematyki, języka polskiego i godzinie wychowawczej.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć szkołę przyjazną dla wszystkich

Polskie szkoły stały się wielokulturowe. Wskazują na to badania i raporty, a także codzienna praktyka dyrektorów i
Zobacz
Film lub webinarium

Pięć rozmów z młodzieżą o internecie i nowych...

Jak kształtować odpowiedzialne podejście i uczyć krytycznego myślenia w szybko zmieniającym się świecie.
Zobacz
Publikacja

„Szkoła pełna emocji” – modyfikacje scenariuszy uwzględniające specjalne...

„Szkoła pełna emocji - modyfikacje scenariuszy uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne” to appendix do publikacji „Szkoła pełna emocji”.
Zobacz
Film lub webinarium

Emocje i samoregulacja w szkole – skuteczne strategie

Webinarium poświęcone podejściu Self-Reg dra Stuarta Shankera.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinar: Jak reagować na przemoc seksualną (w sieci)...

Zobacz
Artykuł

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji...

Wymagania edukacyjne i społeczne wobec nauczycieli zmieniają się dynamicznie, a rozwijanie kompetencji zawodowych staje się priorytetem. Na
Zobacz
Publikacja

Przyjaciel na lata

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o przeprowadzeniu kampanii społecznej promującej uprzejmość
Zobacz
Publikacja

Łapki mocy

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o prowadzenia działań wolontaryjnych na rzecz
Zobacz
Publikacja

Wszystkie jasne miejsca

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i przekazuje informacje na temat przeprowadzenia reportażu społecznego.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY