Co może zrobić dyrektor?

Informacje o materiale

Autor/-ka: Danuta Sterna

Data dodania: 09.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Co dyrektor może zrobić dla doskonalenia pracy nauczycieli i dla ich satysfakcji z wykonywania zawodu?

Kultura pracy szkoły w dużym stopniu zależy od jej dyrektora. Czasami tak jest, że nowy dyrektor zastaje sytuację, którą trudno mu zmienić. Jednak tak samo jak uczniowie, którzy szybko przyzwyczajają się do norm i reguł, tak i nauczyciele przyjmują propozycje dyrektora. Przedstawię kilka propozycji, co warto zrobić.

Organizacja współpracy nauczycieli w zespołach zadaniowych.

Czas nauczycieli w szkole jest zorganizowany wokół prowadzenia lekcji. Nie ma za dużo czasu na uczenie się wzajemnie od siebie, na dyskusje o warsztacie pracy. Dużo jednak zależy od inicjatywy dyrektora szkoły. W każdej szkole działają zespoły zadaniowe i przedmiotowe. Jednak nie w każdej są one użyteczne dla nauczycieli. Nie wystarczy tylko powołać zespoły, trzeba jeszcze:

Otworzyć drzwi klas

Dyrektor może wprowadzać zasadę otwartych drzwi klas, czyli zaproponować wzajemne wizyty nauczycieli na lekcjach i ich omawianie. Na początku może się to spotkać z oporem nauczycieli, dlatego dyrektor sam może otworzyć drzwi swojej klasy. Zaprosić do siebie na obserwację lekcji innych nauczycieli i zachęcić do przekazywania mu uwag. Jeśli nauczyciele zauważą, że ich uwagi służą warsztatowi pracy dyrektora, to sami włączą się w obserwacje. Ważne jest, aby obserwacja nie była oceniająca, ale doskonaląca.

Pytać nauczycieli

Pytać nauczycieli o ich oczekiwania i planowanie rozwoju oraz zasięgać ich opinii w jak największej liczbie spraw. Dyrektor nie musi stosować się do zdania nauczycieli, może tylko zasięgać ich opinii i brać je pod uwagę. 

Można zacząć od zadania pytania dotyczące ich samych. Na przykład można zadać dwa pytania i poprosić każdego nauczyciela o odpowiedź:

  1. Z jakich spraw w twojej pracy z uczniami jesteś  w tym roku dumny?
  2. Jakie trzy rzeczy myślisz, że powinieneś zmienić lub nad nimi pracować?

Można proponować i uzyskiwać opinię nauczycieli na temat form i tematów doskonalenia zawodowego. Dobrze jest proponować nauczycielom różne formy rozwoju. Można np. wywiesić na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielski pytanie: Kto się przyłączy do inicjatywy….? A następnie, gdy znajdzie się grupa chętnych, warto jej zaproponować wybór: miejsca i czasu spotkania, zakresu inicjatywy, osób wspólnie pracujących itd., następnie interesować się pracą grupy. 

Spotkania pozaszkolne

Nauczyciele mają dużo pracy i często nie mają czasu na spotykanie się po lekcjach. Dlatego można im w tym pomóc, organizując od czasu do czasu spotkania tematyczne dla chętnych osób. Takie spotkanie może być połączone z małym poczęstunkiem, powinno przebiegać w przyjaznej atmosferze i nie może być długie. Tematy spotkań mogą tworzyć sami nauczyciele, wtedy dyskusja na dany temat może być pomocna w pracy, np. tematem może być: Jak organizować pracę uczniów w małych grupach?.  

Można pokusić się o spotkania towarzyskie integrujące zespół, np. wspólne wyjście na kręgle, czy do kawiarni. Warto na takich spotkaniach doceniać się wzajemnie. Np. można poprosić, aby każdy powiedział coś dobrego o innym nauczycielu, można nawet napisać to na kartkach, wtedy zazwyczaj nauczyciele zabierają karteczki pisane do nich i przechowują długo. 

Bardzo dobrze integrują zespół nauczycielski wyjazdowe rady pedagogiczne. Można  w tym czasie bez pośpiechu omówić wszystkie sprawy i jednocześnie poznać się lepiej. Warto podczas nich zrobić szkolenie lub warsztat z tematu, który wybiorą nauczyciele. 

Inspirowane artykułem Tracey Smith  dyrektora Brookwood Elementary School w Forsyth County, Georgia. 

https://www.smartbrief.com/original/2019/09/3-ways-promote-teacher-retention?utm_source=brief&utm_medium=FeaturedContent&utm_campaign=EducationOriginals

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Ekoinicjatywa

Projekt młodzieżowy związany ze zrównoważonym rozwojem i bioróżnorodnością w waszym rejonie.
Zobacz
Film lub webinarium

Polskie zwyczaje wiosenne – dobre praktyki uczenia o...

O dobrze znanych i mniej oczywistych polskich zwyczajach ludowych. Opowiadamy o obrzędach cyklu wiosennego w różnych regionach
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Gramy okolice

Rezultatem projektu młodzieżowego będzie spot filmowy promujący malowniczy krajobraz waszej okolicy.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY