Prawdopodobnie największym wyzwaniem dla nauczyciela prowadzącego uczniów przez projekt jest wyważenie między ingerencją a wycofaniem. Jego rolą nie jest ani pozostawianie uczniów samych sobie, ani ciągłe wpływanie na zmiany w projekcie. Uczniom należy dać zaufanie i dostosowane wsparcie, które pomoże im podejmować samodzielnie, świadomie decyzje oraz działania. Kluczowa jest szczera wiara w uczniów.
Docelowo nauczyciel pełni przede wszystkim rolę facylitatora procesów grupowych. Jest więc osobą neutralną, poza projektem, ale tworzy przestrzeń, która usprawnia znalezienie przez uczniów ich własnych odpowiedzi na kolejne pytania.
Nauczyciel
- planuje projekt i jego realizację,
- organizuje uczniom czas i przestrzeń w szkole na pracę nad projektem,
- daje uczniom przestrzeń do samosterowności, jednocześnie wspiera ich, konsultuje i motywuje,
- przedstawia uczniom możliwość realizacji projektu, zachęca do zaangażowania się i inspiruje do działania,
- pomaga uczniom określić ważne dla nich problemy i poszukiwać odpowiedzi na postawione pytania,
- daje uczniom narzędzia i moderując proces, wspiera ich w skonkretyzowaniu celu i wizji projektu,
- prowadzi uczniów przez proces planowania działań w projekcie, od przełożenia wizji projektu na konkretne zadania do wykonania, przez ułożenie ich w czasie i podzielenie się odpowiedzialnością za nie,
- asystuje uczniom w zarządzaniu zasobami grupy i pozyskiwaniu tych zasobów z zewnątrz,
- stawia kluczowe pytania, służy konsultacją z perspektywy osoby doświadczonej i w sposób życzliwy przedstawia ewentualne wątpliwości czy obawy, pozostawiając przestrzeń do ostatecznych decyzji uczniom,
- motywuje ich, przypomina o koniecznych krokach, zachęca do bieżącego ewaluowania postępów, konsultuje i wspiera w rozwiązywaniu problemów.
- świętuje z uczniami sukcesy i porażki, zachęca ich do refleksji nad wnioskami z zespołowej realizacji projektu oraz wspólnie z nimi podsumowuje proces.