Pracując projektowo uczniowie doświadczają tego, czym jest współpraca, a to przecież fundament postaw liderskich. Postawę tę rozwijają poprzez wychodzenie z inicjatywami dotyczącymi własnych działań, ale także propozycji aktywności zespołu. Praca projektowa w grupie koleżanek i kolegów sprzyja też podejmowaniu ryzyka i odwadze w prezentowaniu własnych opinii, szczególnie wtedy, gdy są one inne niż stanowisko zespołu. Na liderstwo składa się też gotowość do odpowiedzialnego podejmowania decyzji i reagowania, gdy okażą się one nietrafne. Projekt badawczy takich sytuacji dostarcza wiele, szczególnie wtedy, gdy uczniowie pracują nad weryfikacją stawianych hipotez. Z tym aspektem liderstwa wiążą się również sprawności związane z zarządzaniem zmianą, a więc dostosowywaniem wcześniejszych planów do zmieniających się okoliczności, wykorzystywaniem nowych szans, mobilizowaniem zasobów ad hoc czy też improwizowaniem. Z naszych doświadczeń wynika, że takie sytuacje mają miejsce niemal na każdym etapie pracy projektowej.