Szkoła silna współpracą

Współpraca nauczycieli i ich wspólna wiara w zbiorową skuteczność decydują o tym, jak uczą się uczniowie i uczennice. Skuteczna współpraca nauczycieli polega na wymianie doświadczeń i refleksji nad tym, jak wykorzystać codzienne dowody uczenia się do wdrażania strategii wzmacniania osiągnięć uczniów. Badania potwierdzają też, że kiedy nauczyciele ze sobą współpracują łatwiej wykorzystują codzienne dowody uczenia się uczniów do wprowadzania zmiany w swoich praktykach lekcyjnych.

Kiedy i po co nauczyciele współpracują?

Podstawową formułą współpracy nauczycieli jest praca w zespołach zadaniowych, powoływanych do różnych celów. Są to:

Współpracę nauczycieli rozumiemy jednak nie tylko jako grupową realizację zadań wyznaczonych przez szkołę, lecz także jako uwspólnianie przekonań dotyczących procesu nauczania i uczenia się uczniów, wiarę w siłę zbiorowego wpływu oraz wzajemne wspieranie i uczenie się nauczycieli i nauczycielek.

Współpraca jako wzajemne uczenie i wspieranie się

Uczenie się we współpracy może być stałym elementem rozwoju szkoły. Wszystkie działania nauczycieli, uczniów i rodziców powinny być tak planowane, organizowane i realizowane, by proces ten nieustannie zachodził nie tylko przy okazji wspólnych szkolnych przedsięwzięć, ale także poprzez wzajemne samokształcenie, dzielenie się doświadczeniami i dobrymi praktykami, konstruktywne wspieranie w trudnych sytuacjach.

Co wzmacnia współpracę nauczycieli?

Dlaczego warto rozwijać współpracę w szkole?

W świetle badań okazuje się, że współpraca nauczycieli nie tylko wpływa na to, jak myślą, uczą się i zachowują nauczyciele, ale jest też głównym czynnikiem wpływającym na kształt kultury szkolnej. 

Pomaga też wdrażać efektywne strategie i koncepcje do szkolnej praktyki, szukać  skutecznych sposobów radzenia sobie z wyzwaniami wychowawczymi i edukacyjnymi oraz lepiej angażować rodziców.