Uczymy się od siebie

Wszystkie działania w szkole warto planować, organizować i realizować tak, by uczenie się we współpracy zachodziło w ciągu całego roku szkolnego.

Kiedy naprawdę uczymy się we współpracy?

W uczeniu się we współpracy sukces jest uzależniony od wkładu pracy każdego z członków zespołu. Charakteryzuje je też:

Praktyki uczenia się we współpracy i wspierania

Uczenie się we współpracy może zachodzić codziennej poprzez wzajemne spontaniczne samokształcenie, dzielenie się doświadczeniami i dobrymi praktykami, konstruktywne wspieranie w trudnych sytuacjach.

Poniżej prezentujemy wybrane, sprawdzone w szkołach uczestniczących w programie „Szkoła ucząca się” praktyki.

to podejmowana przez grupę nauczycieli inicjatywa rozmowy na tematy związane z nauczaniem (wg przygotowanych scenariuszy lub własnych), która często prowadzi do zmiany w indywidualnej pracy nauczyciela, a czasami – całego zespołu.

to okazja do uporządkowania własnej wiedzy w czasie rad pedagogicznych z wykorzystaniem różnych metod i modeli, nie tylko dzielenia się doświadczeniem, wzajemnego wsparcia, uczenia się we współpracy i współdziałania, ale także z pogranicza coachingu. 

nie ma na celu prezentowania dobrych praktyk czy oceny pracy nauczyciela. Podczas OK obserwacji patrzymy, jak uczniowie się uczą, a nauczyciel, którego lekcja jest obserwowana sam proponuje, jakie elementy lekcji chciałby poddać obserwacji. 

to metoda wspierania rozwoju, w której – poprzez aktywne słuchanie i zadawanie pytań – nauczyciel-kolega towarzyszy innym w wyznaczaniu ważnych celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji oraz ustalaniu i wdrażaniu planów działań.

 to praktyka, w której grupa nauczycieli obserwuje fragmenty wielu lekcji wg ustalonych wskaźników szukając założonego  wzorca uczenia się i nauczania w szkole. 

Polecane materiały

artykuł
Artykuł

Rozmowy o nauczaniu

Rozmowy o nauczaniu pomagają radzie pedagogicznej uwspólnić myślenie i wiedzę o uczeniu się uczniów. Jak mogę przebiegać takie spotkania? Jakie tematy można poruszać?

artykuł
Artykuł

Obserwacja koleżeńska

Wypracowaliśmy model obserwacji lekcji, w którym to nauczyciel proponuje, jakie elementy lekcji chciałby poddać obserwacji i wokół nich przebiega informacja zwrotna.

artykuł
Artykuł

Uczące rady pedagogiczne

Polecamy sposoby organizacji rad pedagogicznych, podczas których uczestnicy wzajemnie się od siebie uczą – do wykorzystania także w pracy z uczniami.

artykuł
Artykuł

Kolego, bądź mi coachem

Istnieją proste sposoby, by w bezpiecznej atmosferze opowiedzieć innym nauczycielom o problemach, z którymi się mierzymy w codziennej pracy, by wspólnie szukać rozwiązania.

Poznaj opinie tych, którzy już z nami współpracują!

Zespół nauczycieli wymaga wsparcia i integracji, stąd potrzeba wspólnych przedsięwzięć, współpracy w ramach zespołów przedmiotowych, ale również spotkania nieformalne poza szkołą, wspólne wyjazdy, rady szkoleniowe.

Robert Kaśków
dyrektor I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Świdnicy

Mam nauczycieli, którzy rozumieją zmianę w edukacji i chcą utrzymać postęp, którego sami dokonali i dokonali ich uczniowie. Zamierzam zatem wykorzystać ten potencjał i organizować lekcje otwarte dla innych nauczycieli i rodziców, chcę by to uczniowie mówili o korzyściach wprowadzania zmian w procesie uczenia się.

Małgorzata Targosz
dyrektorka I LO w Kędzierzynie - Koźlu