Przestrzeń w praktyce

Badania i praktyka pokazują, że dobrze zrealizowana zmiana przestrzeni szkolnej może mieć ogromnie pozytywny wpływ na rozwój i uczenie się uczniów, warunki pracy nauczycieli, czy funkcjonowanie całej społeczności szkolnej. 

Pojawia się pytanie od czego zacząć? co jest najważniejsze? co należy koniecznie uwzględnić i o czym pamiętać? 

Poniżej przedstawiamy garść ważnych inspiracji i pomocnych praktycznych wskazówek. 

Funkcjonalność i elastyczność

Lokalność

Otwartość

Uczenie się i relacje

Ekologia

Przyjazna estetyka

Przykłady re-aranżacji wnętrz w szkołach

W programie „Szkoła dla innowatora” szkoły (dyrektor, nauczyciele oraz uczniowie zaplanowali – przy wsparciu eksperta-praktyka – re-aranżację przestrzeni szkolnej, w taki sposób by sprzyjała ona rozwojowi kompetencji proinnowacyjnych uczniów i uczennic.

Szkoła Podstawowa nr 51 im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku

Zdjęcie przedstawia warsztatownię w szkole podstaowej w Białymstoku urządzoną w drewnie, barwy naturalne, porządek, brak zbędnych sprzętów.

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Binczarowej

Zdjęcie przedstawia klasę w szkole podstawowej w Binczarowej, krzesła i stoły ruchome, kolorowe, łatwe do dowolnego ustawienia.

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Marii Konopnickiej w Kamienicy

Zdjęcie przedstawia kącik wypoczynku i zabawy w szkole w Kamienicy, kanapy, plansze do gry, wspólny wypoczynek, relacje, dobrostan.

Zdjęcie przedstawia kącik wyciszenia w szkole w Kamienicy. Wiszące hamaki to miejsce, gdzie można odpocząć i odizolować się od hałasu.

Szkoła Podstawowa nr 51 im. Jana Pawła II w Lublinie

Zdjęcie przedstawia salę z meblami do swobodnego ustawiania w szkole podstawowej w Lublinie. Krzesła, siedziska i poduchy pozwalają dowolnie organizować pracę w klasie.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim

Zdjęcie przedstawia salę w szkole podstawowej w Mińsku Mazowiecki. Poduszki można dowolnie układać, jest przestrzeń do wspólnej pracy w parach i grupach.

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Armii Krajowej w Ostródzie

Zdjęcie przedstawia kącik do wyciszenia w szkole podstawowej w Ostródzie. Specjalne konstrukcje pozwalają odciąć się od hałasu, innych osób, wyciszyć.

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Szprotawie

Zdjęcie przedstawia korytarz w szkole podstawowej w Szprotawie. Zieleń nawet jako fototapeta pozwala poprawić samopoczucie uczniów.