Korzyści dla rady pedagogicznej ze stosowania OK

Informacje o materiale

Autor/-ka: Janina Stojak

Data dodania: 08.10.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Artykuł

Ocenianie kształtujące niesie korzyści dla wszystkich członków społeczności szkolnej. Jego beneficjentami są przede wszystkim uczennice i uczniowie, ale duże korzyści dzięki niemu mają też nauczycielki i nauczyciele.

Najważniejsze korzyści ze stosowania oceniania kształtującego to:

1. Budowanie zespołu nauczycielek i nauczycieli

Dzięki stawianiu wspólnych celów (w grupie nauczycieli, ale także wspólne z uczniami i z rodzicami) oraz systematycznej wymianie doświadczeń i praktyk ocenianie kształtujące wprowadzane systemowo wzmacnia współpracę w zespole nauczycielskim. Prowadzi do sytuacji, w której wysiłki nauczycielek i nauczycieli są spójne i osiągają efekt synergii.

2. Priorytetyzacja działań nauczycielek i nauczycieli

Właściwy proces wyznaczania celów pozwala osiągnąć jasność w działaniach, skupienie na rzeczach ważnych i staje się motywacją do działań. Uwaga w zespole nauczycielskim skupiona na najistotniejszych długoterminowych celach sprzyja efektywnemu zarządzaniu czasem.

3. Spójność działań nauczycielek i nauczycieli

Nauczyciele i nauczycielki mają wspólny mianownik w swojej pracy, czyli sposoby motywowania uczennic i uczniów. Ocenianie kształtujące modyfikuje system kar i nagród odchodząc od metody „kija i marchewki”.

Motywację do uczenia się dają:

4. Ocenianie kształtujące porządkuje sposób planowania i prowadzenia lekcji

Dzięki ocenianiu kształtującemu nauczycielki i nauczyciele mają dużą świadomość, jak przebiega proces uczenia się i projektują swoje działania z uczennicami i uczniami zgodnie z zasadami tego procesu. Każdy element, każde działanie ma swoją przyczynę i cel.

5. Zmiana sposobu komunikacji w gronie pedagogicznym

Ocenianie kształtujące sprzyja otwartości nauczycielek i nauczycieli w mówieniu o sukcesach, ale i o trudnościach. Zespół może wówczas wspierać się w pracy nad trudnościami. Nabiera także umiejętności w celebrowaniu sukcesów, co buduje satysfakcję z pracy niezbędną do przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.

6. Satysfakcja, która pozwala przetrwać „gorsze dni” i uczynienie pracy uczących sensowniejszą, bardziej świadomą i przyjemniejszą

Pomyślna realizacja oceniania kształtującego wyzwala poczucie sukcesu wśród nauczycieli, uczniów, rodziców. Wykonanie zaplanowanych zadań rodzi satysfakcję, co staje się motywacją do podejmowania kolejnych przedsięwzięć i nowych wyzwań.

Podsumowując:

Ocenianie kształtujące pojmowane jako kultura pracy szkoły, czyli sposób budowania relacji i kształtowania działań, spełnia wszystkie warunki koncepcji pracy szkoły. Koncepcja pracy szkoły jest całościowym planem działania społeczności szkolnej, określającym jej kierunki pracy i rozwoju. Skupia wszystkich aktorów szkolnej sceny wokół wspólnych celów Pełni rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej wspólny kierunek działania i przyczyniając się do budowania zespołu nauczycielskiego. 

Ocenianie kształtujące ułatwia koncentrację na tym, co najważniejsze i pozwala całościowo spojrzeć na szkołę: na jej wewnętrzne problemy oraz zewnętrzne wyzwania.

Podobne materiały

Materiał graficzny

Kompetencje Prezydenta – infografika

Infografiki wyjaśniają jakie są kompetencje Prezydenta RP, dlaczego warto głosować i co zrobić, by głos był ważny.
Zobacz
Materiał graficzny

Kompetencje Parlamentu Europejskiego – infografika

Infografiki wyjaśniają jakie są kompetencje Parlamentu Europejskiego, dlaczego warto głosować i co zrobić, by głos był ważny.
Zobacz
Materiał graficzny

Kompetencje Sejmu i Senatu – infografika

Infografiki wyjaśniają jakie są kompetencje Sejmu i Senatu, dlaczego warto głosować i co zrobić, by głos był
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Moje talenty”

Prezentacja do scenariusza Planowanie ścieżki rozwoju
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Pożyczam pieniądze”

Prezentacja do scenariusza "Oszczędzanie i inwestowanie"
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „E-bankowości w praktyce”

Prezentacja do scenariusza zajęć "Wizyta w banku"
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Jak szukać pracy?”

Prezentacja do scenariusza zajęć "Pierwsza praca"
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Pierwszy krok do działania- diagnoza lokalna- scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć o diagnozie lokalnej z wykorzystaniem "Gry w zmianę"
Zobacz
Film lub webinarium

Webinar „Ukryty program szkoły – czym jest i...

Zapraszamy do wysłuchania wykładu Małgorzaty Jonczy-Adamskiej na temat ukrytego programu szkoły i jego roli w kontekście równego
Zobacz
Film lub webinarium

Webinar „Luźniejsze dni w szkole? Przyjrzyj się relacjom...

Webinarium poświęcone temu, jak poprzez język i codzienne zachowania budować relacje w klasie i jak pogłębiać swoją
Zobacz
Film lub webinarium

Nadzór pedagogiczny sprzyjający współpracy i rozwojowi szkoły

Nadzór pedagogiczny, które wspiera rozwój szkoły, a nie jest chłodną procedurą.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Żywność a konflikty zbrojne”

Konflikty zbrojne zawsze negatywnie wpływają na produkcję żywności. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie skutki konfliktów odczuwają nie tylko
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY