Jak uczą się dzieci?

W edukacji najmłodszych kluczowe jest angażowanie dzieci w różnorodne aktywności, zabawy i ćwiczenia. Dobra lekcja budzi emocje, porusza, umożliwia naukę poprzez doświadczanie świata. Żywe, poruszające zajęcia to często te, prowadzone poza klasą i poza szkołą, podczas których uczniowie i uczennice operują konkretami, odwołują się do realnych obiektów i zdarzeń, robią coś wspólnie i własnymi rękami.

Kiedy dzieci uczą się skutecznie i trwale?

Efektywność uczenia (się) zależy od kilku czynników. Decydują o tym:

10 kluczowych pól aktywności

Model uczenia najmłodszych dzieci według kluczowych pól aktywności promowany jest w „Szkole uczącej się” i składają się na niego następujące aktywności:

1_uczymy sie_s_kolor
Uczymy się
Współpracujemy
Odkrywamy
Bawimy się
Ruszamy się
Robimy coś własnymi rękami
Śpiewamy i gramy
Odpoczywamy
Rozmawiamy ze sobą
Dbamy o klasę i szkołę

Szczególnie polecamy

dobre_praktyki
Dobre praktyki

Praktyki wczesnoszkolne

Polecamy publikację z praktykami oraz materiałami dotyczącymi współpracy zespołu zajmującego się najmłodszymi uczniami.

scenariusze
Ćwiczenie

Gra w klasy

Polecamy aktywności, które mogą być jednorazowym ćwiczeniem, powtarzalną praktyką albo klasowym, cotygodniowym rytuałem.

film
Webinarium

Wyzwania uczenia (się) dziś

Jak uczą się małe dzieci? Jakie kompetencje są dziś kluczowe? Jak pracować w klasach I-III w związku z tym, co wiemy o uczeniu się – wystąpienie eksperckie Alicji Pacewicz.

film
Webinarium

Mądra edukacja

O relacjach, emocjach, uczeniu się dzieci i współpracy z rodzicami opowiadają doświadczone nauczycielki: Wiesława Mitulska i Wioletta Chodkowska oraz dyrektorka szkoły Małgorzata Borowska-Leszczyszyn.