Wspieramy rozwój całej szkoły
Koncentrujemy szkolny zespół na uczeniu się wszystkich uczniów. Proponujemy ramę dla edukacyjnej zmiany i autonomiczny sposób jej wdrażania. Wzmacniamy współpracę w szkole.
Jakie formy wsparcia oferujemy?
- Wsparcie asystenckie/doradcze dla dyrektorów i liderów szkolnych. Towarzyszący szkole asystent lub doradca jest mentorem, pomocnikiem i katalizatorem zmian.
- Metodyczne i tematyczne warsztaty (stacjonarne i online) dla rad pedagogicznych.
- Szkolenia kilkudniowe dla grup międzyszkolnych. Dyrektor i część kadry uczestniczą w szkoleniach i konferencjach ogólnopolskich, które są okazją do sieciowania się z innymi.
Co zyskuje szkoła?
- Wypracowuje ogólnoszkolne rozwiązania, które pozwolą skutecznie i systematycznie rozwijać uczenie się uczniów i uczennic.
- Wsparcie w rozwoju i zaplanowaniu zmiany w sposobie nauczania i tworzenia uczniom i uczennicom warunków do efektywnego uczenia się.
- Wiedzę o możliwych kierunkach zmiany i inspiracje – formy i praktyki pracy, podejścia, metody i rozwiązania oraz dobre praktyki z innowacyjnych szkół.
- Okazję do bezpiecznego testowania i działania w przestrzeni, w której może swobodnie dzielić się refleksjami, rozwiązaniami, podejmowanymi działaniami, innowacjami.
- Szansę na wzmocnienie kompetencji zespołu szkolnego związanych z organizacją i prowadzeniem procesu uczenia się. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. Nauczyciele współpracując w małych grupach, gromadzą doświadczenia i doskonalą warsztat pracy.
- Przestrzeń do rozwoju wewnętrznej motywacji zespołu oraz pomoc w uwspólnieniu wartości oraz wzmocnieniu poczucia sensu własnej pracy.
- Szansę na poprawę relacji pomiędzy uczniami a nauczycielami, między samymi nauczycielami a także między dyrektorem a nauczycielami.
Ocenianie kształtujące otworzyło naszej szkole wiele "rozwojowych drzwi". Okazało się, że nie da się wprowadzać OK bez właściwej komunikacji, ale też z drugiej strony, że to właśnie OK otwiera drzwi do współpracy i komunikacji. Zarówno pomiędzy nauczycielami (wzajemne uczenie się, obserwacje lekcji), jak i uczniami (praca w parach, grupach, ocena koleżeńska, informacja zwrotna). Uczy rozmowy, dyskusji, podejmowania wyborów, podsumowywania, refleksji… [...] Wybór oceniania kształtującego ponad dziesięć lat temu nie zamknął szkoły tylko wokół tej koncepcji i nie ograniczył jej rozwoju. Wręcz przeciwnie, "praktykowanie” oceniania kształtującego zaprasza do zgłębiania coraz nowszych obszarów
Małgorzata Sulewska Szkoła Podstawowa w Skalmierzycach
W nowym roku szkolnym planujemy poświęcić jeden dzień w miesiącu na organizację pracy z zadaniami interdyscyplinarnymi w grupach międzyoddziałowych. Uczniowie będą też pracować projektami interdyscyplinarnymi – również w grupach międzyoddziałowych w ramach zajęć pozalekcyjnych. Chcemy w ten sposób zaspokajać potrzebę integracji, współpracy, udzielania i otrzymywania informacji zwrotnych, tworzenia kryteriów sukcesu do swoich działań i niejako przy okazji realizować podstawę programową. Dbamy o stworzenie „przestrzeni” czasowej i fizycznej przeznaczonej na rozmowę w przyjaznej atmosferze: uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel.
Edyta SztytlerSzkoła Podstawowa w Rogolinie
Poprzedni
Następny
Rozwój szkoły wspierają:
- asystenci lub doradcy - nauczyciele praktycy, którzy w swoich szkołach wdrażają metody, strategie i koncepcje upowszechnianie w ramach programów CEO;
- dyrektory-konsultanci - dyrektorzy, prowadzący włąsne placówki, w których przeprowadzili zmianę dot. procesów uczenia się;
- trenerzy - nauczyciel-praktycy różnych przedmiotów;
- eksperci - pracownicy uniwersyteccy, specjalizujący się w wybranych dziedzinach.