Dobrostan to stan, w którym mamy poczucie swojego potencjału, a także celowości i sensu podejmowanych przez nas działań.
Towarzyszy temu nie tylko poczucie przynależności do wybranej społeczności, ale także umiejętność budowania dobrych relacji Ważne jest też świadome dbania o siebie oraz rozwijanie odporności na stresujące, kryzysowe, niespodziewane sytuacje.
„Co to jest dobrostan?” Oktawia Gorzeńska, dyrektorka XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni.
Dobrostan w szkole
Myśląc o dobrostanie w szkole zwykle koncentrujemy się na dobrostanie uczniów i uczennic. Już Dobrze przecież wiemy, że troska o samopoczucie dzieci i młodzieży w szkole jest równie ważna, jak uczenie się – zdaniem znanego amerykańskiego reformatora M. Fullana nie ma jednego bez drugiego.
Tworząc warunki przyjazne uczniów i uczennicom trzeba pamiętać jednocześnie o dobrostanie nauczycieli/ek i wszystkich pracowników szkoły. Wciąż przecież mierzymy się z „nową” rzeczywistością – nieprzewidywalną, rodzącą niepokoje i lęki, wypełnioną często niekończącą się pracą.
W dzisiejszych czasach potrzeba więc szczególnej uważności lidera szkoły na cały zespół i każdego indywidualnie.
Jak zadbać o dobrostan nauczycieli?
Troska o dobrostan to przede wszystkim zadanie indywidualne każdego z nas – możemy o niego zadbać np. poprzez wyznaczenie sobie granicy czasowej, do której zajmujemy się szkołą, rozwijanie własnych pasji, dbanie o relacje towarzyskie, nie zajmowanie się sprawami szkolnymi w weekendy)
Możliwe jest też wprowadzenie w instytucji takich rozwiązań i praktyk, które pozwalają liderom szkolnym lepiej zatroszczyć się o zespół, z którym współpracuje na co dzień.
Mogą to być:
inwentaryzacja działań (sprawdzamy, czy wszystko, co robimy w szkole jest niezbędne) i odciążenie nauczycieli od zbędnej biurokracji;
codzienna dbałość o życzliwe, pozazawodowe gesty (np. raz w tygodniu wspólne śniadanie, cykliczne spotkania integracyjne lub rekreacyjno-sportowe, integracyjny wakacyjny wyjazd dla rady pedagogicznej dofinansowywany z funduszu socjalnego);
spotkania i warsztaty niezwiązane z dydaktyką (np. joga śmiechu, marsze po lesie, półgodzinny fitness dla pracowników szkoły);
dbałość o integrację rady pedagogicznej (wpisane w kalendarz szkoły spotkania nieformalne, przestrzeń i czas na spokojne rozmowy w pokoju nauczycielskim i z dyrektorem);
wsłuchanie się w potrzeby nauczycieli (stała przestrzeń do rozmowy z dyrektorem/ką, nie zasypywanie rozwiązaniami czy propozycjami, szczególna uważność na tych, którzy nie nadążają za nowymi wyzwaniami);
ograniczenie obowiązków biurokratycznych nauczycieli do minimum;
zadbanie o fizyczną przestrzeń do odpoczynku w szkole.
Odporna szkoła to odporny dyrektor!
Organizując wsparcie dyrektor musi też zatroszczyć się o siebie – identyfikować i komunikować swoje potrzeby, szukać punktów wsparcia, dzielić się odpowiedzialnością.
O odporności dyrektora decyduje często to, w jaki sposób tworzy w szkole i wokół niej warunki do zadbania o samego siebie.
Czy budujesz zespół współpracujących i dzielących się odpowiedzialnością nauczycieli?
Czy szukasz sojuszników na zewnątrz?
Czy masz punkty wsparcia w osobistym życiu – pasje, życie towarzyskie (poza szkołą)?
Czy dbasz o doświadczenie dobrej współpracy z administracją, wierząc, że nawet jeśli struktura nie sprzyja, to nie jesteś bezradny w interakcjach społecznych?
Ważnym aspektem budowania odporności dyrektora jako lidera edukacyjnego jest również dbanie o systematyczny i wspierający kontakt z innymi dyrektorami.
Mam duże zaufanie do ludzi, z którymi pracuję i chciałabym, aby również mnie obdarzono zaufaniem. Moim życzeniem jest pozostawienie mi samodzielności w organizowaniu pracy w szkole, którą kieruję. Jestem gotowa ponosić odpowiedzialność za swoje działania.
Bardzo cenię sobie możliwość wymiany doświadczeń z innymi dyrektorami, podpatrywania, inspirowania się, przegadania różnych rozwiązań. Często okazuje się, że mamy te same problemy, ale niektórzy mają już wypracowane sposoby radzenia sobie z nimi.
Poprzedni
Następny
Polecane materiały
Artykuł
Wszyscy uczymy się trochę od nowa
Nauczycielka i pedagożka przypomina, że w dobie koronawirusa wielu z nas potrzebuje odpowiedniego wsparcia. Świat ma status „to skomplikowane” i wszyscy codziennie uczymy się żyć trochę od nowa.
Doświadczone dyrektorki dzielą się przykładami praktyk wspierających nauczycieli i dających poczucie bezpieczeństwa, budujących dobre relacje i wzmacniających poczucie sensu pracy w szkole.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.