W celu podniesienia efektywności nauczania i uczenia się, warto w planowaniu zadań edukacyjnych wziąć pod uwagę następujące kwestie:
spójność zadania edukacyjnego z podstawą programową,
kształcone, dzięki zadaniu edukacyjnemu, kompetencje kluczowe,
spójność zadania edukacyjnego z celem i kryteriami lekcji – czy zadanie umożliwia osiągnięcie celu i nie wykracza poza jego ramy,
poziom poznawczy zadania (powinno być dla ucznia wyzwaniem i motywować do działania, a jednocześnie nie może przytłoczyć go stanowiąc zbyt wielką trudność),
dostosowanie do zadania edukacyjnego sposobu monitorowania toku jego rozwiązywania oraz sposobu podsumowania lekcji, tak by pozwoliły wszystkim (nauczycielowi, każdemu uczniowi) określić stopień osiągnięcia celu.
W planowaniu zadania edukacyjnego pomocne mogą być pytania:
Co uczniowie wiedzą już na dany temat?
Czego uczniowie mają się nauczyć?
Jak zadanie łączy się z celem lekcji?
Jak będzie brzmiało zrozumiałe dla uczniów polecenie do zadania?
Jaka wiedza i umiejętności będą uczniom potrzebne do rozwiązania zadania?
Co w trakcie wykonywania zadania wykonuje uczeń sam, a co wspólnie w grupie?
Jak długo ma trwać wykonanie zadania?
Jak uruchomisz refleksję ucznia o tym, czego się nauczył wykonując to zadanie?
W jaki sposób będziemy sprawdzać realizację kryteriów lekcji/zadania? Skąd uczniowie będą wiedzieć, że osiągnęli sukces w poprawnym wykonaniu zadania?
W jaki sposób będziemy podsumowywać efekty kształcenia uczniów (realizację kryteriów lekcji/zadania)?
Jakość zadania można zweryfikować sprawdzając czy:
zadanie uczy umiejętności kluczowej,
prowadzi do osiągnięcia celu lekcji,
jest wyzwaniem dla ucznia,
angażuje ucznia w rozwiązanie,
pozwala na samodzielność dochodzenia do rozwiązania,
umożliwia uczniom pracę zespołową,
pozwala nauczyć się czegoś nowego, nie jest jedynie sprawdzeniem wiedzy,
uruchamia proces prowadzący do osiągania złożonych umiejętności,
jest możliwe do wykonania przez ucznia,
pozwala łączyć to co uczeń już wie, z tym czego ma się nauczyć, jego treść i polecenie są zrozumiałe dla uczniów,
ma określone kryteria poprawnego wykonania.
Nie każde zadanie musi spełnić wszystkie te cechy, warto mieć je jednak na uwadze, kiedy redagujemy zadanie edukacyjne do lekcji.
Kompetencje kluczowe w zadaniach przedmiotowych
Podstawowym aktem prawnym, w którym zdefiniowano kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie jest „Zalecenie w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie” Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 18 grudnia 2006 roku, znowelizowane 22 maja 2018 roku.
Celem kształcenia kompetencji kluczowych jest wyrównanie szans i możliwości każdego z obywateli UE. Uznano, że największy wpływ na sytuację osób na rynku pracy mają następujące kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Kompetencje cyfrowe.
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Kompetencje obywatelskie.
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Kompetencje kluczowe są ze swej natury międzyprzedmiotowe, a zatem można je uwzględniać we wszystkich przedmiotach i zajęciach szkolnych. W kontekście wychowania przedszkolnego taki proces jest oczywisty, ale staje się mniej oczywisty od momentu uczenia się uczniów w systemie podziału na przedmioty.
Każda z kompetencji kluczowych w naturalny sposób kojarzy się z niektórymi przedmiotami, np. kompetencje obywatelskie z wiedzą o społeczeństwie, kompetencje cyfrowe z nauczaniem informatyki, czy kompetencje w zakresie wielojęzyczności z językami obcymi. Jednocześnie trudno zaprzeczyć, że np. kompetencje obywatelskie kształcone są w wielu sytuacjach zaistniałych na różnych przedmiotach i wydarzeniach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji nie będziemy jednoznacznie przypisywać nauce języka polskiego, a kompetencje w zakresie przedsiębiorczości opierające się na kreatywności, krytycznym myśleniu i rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu inicjatywy, wytrwałości oraz na zdolności do wspólnego działania nie będą tylko domeną przedmiotu przedsiębiorczość.
Dlatego planując zadanie edukacyjne nauczyciel powinien w sposób świadomy i celowy uwzględnić kształcenie kompetencji, na których szczególnie mu zależy.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.