Podstawą oceniania kształtującego jest dialog ucznia z nauczycielem, zbudowany na zaufaniu, bezpieczeństwie i wspierającej relacji. To te warunki decydują o efektywności nauki.
Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące, traktuje swoich uczniów podmiotowo. Odnosi się do nich z szacunkiem do ich wyborów oraz próbuje je zrozumieć. Akceptuje uczniowską autonomię oraz wzmacnia w młodych ludziach samoświadomość i poczucie sprawstwa. Zachęca uczniów, by zobaczyli, że ich działania mogą przynieść efekty.
Odbywa się to w atmosferze zrozumienia dla indywidualnych potrzeb i doceniania potencjału uczącego się, przy dużej akceptacji i przestrzeni do popełniania błędów. Uczeń wie, że jego działania nie wiążą się z karami, dlatego odważnie eksperymentuje i nie boi się podejmować nowych wyzwań.
Błąd w ocenianiu kształtującym traktowany jest jako szansa rozwoju, a nie problem.
Hasło sformułowane przez Danutę Sternę, pionierkę wprowadzania oceniania kształtującego do polskich szkół: PPP – powoli, podlewać, pomagać, zachęca do tego, by ocenianie kształtujące wprowadzać bez pośpiechu, małymi krokami i z uważnością na potrzeby i możliwości ucznia, ale także gotowość samego nauczyciela czy szkoły.
Wazne jest, by obserwować, jak sprawdzają się w pracy z uczniami poszczególne startegie czy rozwiązania.