Przywództwo ze swej natury nie jest tylko domeną tych, którzy mają formalną władzę nad innymi. Można również prowadzić, kierując się wiedzą, pomysłami, osobowością lub charakterem, a te źródła wpływu są otwarte w zasadzie dla każdego. Oznacza to, że przywództwo z samej swej natury jest rozproszone. Viviane Robinson, „Przywództwo skoncentrowane na uczniach” (2011)
Samotność dyrektora
Przywództwo w szkole bywa samotne, ale nie musi takie być. Na barkach dyrektora spoczywa odpowiedzialność za szkołę i ciężar pewnych decyzji, które podejmuje ostatecznie samodzielnie. Jednak izolacja i dystans od współpracowników ograniczają jego skuteczność i są przeszkodą w rozwoju szkoły. Przekonanie, że szkole potrzeba dyrektora w roli charyzmatycznego lidera, który jednoosobowo zaprowadzi właściwe porządki to złudzenie.
Dzielenie się przywództwem
Warto, by dyrektor widział w swoich współpracownikach nie wykonawców swoich decyzji i zadań, które im zleca, a przede wszystkim partnerów w myśleniu i troszczeniu się o szkołę. Równie ważne jest też to, by ujawniał własne wartości, inspiracje i marzenia oraz zapraszał innych do rozmowy o tym, jaką szkołę chcą wspólnie tworzyć.
Takie podejście daje szansę na wzmocnienie przywództwa w szkole, w której zamiast samotnego lidera jest cała ich drużyna kierująca się tą samą wizją i wartościami i podążająca w kierunku wspólnego zestawu celów.
Odkrywanie szkolnych liderów
Dzielenie się przywództwem wymaga od dyrektora szkoły odwagi, dojrzałości, uważności i wyczucia. Jest układanką, w której trzeba zachować równowagę między dawaniem autonomii i powierzaniem odpowiedzialności, a chęciami, umiejętnościami i możliwościami szkolnych liderów.
Rolą dyrektora jest dostrzegać u nauczycieli potencjał liderski oraz tworzyć im warunki i przestrzeń do rozwojowego działania, a jednocześnie nie stawiać wobec wyzwań, na które nie są gotowi ani nie obciążać ponad miarę tych, na których zawsze może liczyć.
Polecane materiały
Artykuł
Deleguj i dziel się przywództwem albo giń
Dyrektorzy szkół mierzą się z przepracowaniem i nadmiernym obciążeniem psychicznym. Przedstawiamy wskazówki jak się przed nimi bronić stawiając na delegowanie i przywództwo rozproszone.
Jak zamiast dźwigać na własnych barkach ciężar odpowiedzialności za szkołę nauczyć się ufać nauczycielom i stworzyć biegnący przez całą szkołę łańcuch przywództwa. Krótka relacja na temat uwalniającej zmiany w praktyce dyrektorskiej.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.