Badania edukacyjne pokazują, że przeciętny czas oczekiwania nauczyciela na odpowiedź ucznia/uczennicy wynosi 0,9 sekundy. Patyczki są tą pomocą dydaktyczną, która wspiera nauczyciela w zarządzaniu czasem i swoją aktywnością na lekcji, a uczniom daje czas na myślenie i działanie.
Jak stosować patyczki?
- Zadaj pytanie /zadanie.
- Ustal, ile czasu potrzeba na udzielenie odpowiedzi bądź wykonanie zadania.
- Po upływie ustalonego czasu, za pomocą patyczka wylosuj osobę, która ma udzielić odpowiedzi bądź przedstawić rozwiązanie zadania.
Korzyści:
- patyczki motywują do samodzielnego (bądź wspólnie z kolegą/koleżanką) poszukiwania i formułowania odpowiedzi na pytanie bądź zadanie;
- aktywizują i angażują intelektualnie wszystkich uczniów w tym samym czasie;
- wspierają budowanie bezpiecznej atmosfery uczenia się;
- motywują nauczyciela do ograniczenia liczby wypowiedzi, tworząc przestrzeń do myślenia i aktywności uczniów.
Warunkiem sukcesu w stosowaniu patyczków jest zbudowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez zapewnienie uczniom wystarczającego czasu na odpowiedź i stworzenie możliwości do pracy w parach. Taka praktyka gwarantuje, że nie staną się one dla uczniów narzędziem „wyrywania” do odpowiedzi.
Stosowanie patyczków wspiera realizację strategii I, II, IV i V.